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Trends Studies are a growing business and academic enterprise. They look to the complex dynamics and objects/phenomena that are changing the socio-cultural landscape. For this, they look to the past and the present to find patterns and cultural innovations capable of generating insights. They work together with a strategic cultural analysis. This management and analysis of cultural data provides a much needed compass for strategic development in areas like communication and branding in general. Our online “Trends and Culture Management Colloquium: new beginnings” will tackle these matters.
Title: Trends and Culture Management Colloquium: new beginnings
This is an international scientific activity aimed at communicating research results in the fields of trends and culture management.
When: 25, 27 and 28 May 2021
Where: Online (all sessions will take place on Zoom/Google Meet)
Keynote: Devon Powers (Temple University, USA)
Main Topics: Cultural Management; Strategic Cultural Analysis; Trends and Innovation; Trends Identification/Analysis; Socio-cultural Trends and Strategy; Lifestyles.
What: Scientific Keynote Lecture; Scientific Communications; Roundtables.
The event will take place online in open access (no registration is required).
Zoom weblink access: Access no longer available.
CEAUL and Program of Culture and Communication
School of Arts and Humanities, University of Lisbon
Organizing Committee
Nelson Pinheiro Gomes e William Afonso Cantú
for more information: williamcantu@campus.ul.pt
Scientific Committee
Rodrigo Furtado, Adelaide Meira Serras, Teresa Malafaia, Nelson Pinheiro Gomes, Suzana Cohen, Ana Marta Flores, Clarissa Alves Lopes.
Trends and Culture Management Lab, a project by
CEAUL – Centro de Estudos Anglísticos da Universidade de Lisboa;
Programa em Cultura e Comunicação da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa
Devon Powers (Temple University, USA)
Keynote Lecture: “Trend Forecasting in Troubled Times.”
Trend forecasting is first and foremost a dynamic practice that is responsive to environmental signals. While the future is always uncertain, trend forecasting must think in new ways and forge new methods to respond to not just technological but also social, political, cultural, and environmental disruption that currently impact society. In this talk, I will explore how trend forecasting should begin to reimagine its practices in light of the changing relationship between society and the future that has been ushered in by recent global calamities, including COVID-19. This talk will be an opportunity to rethink the possibilities and responsibilities of trend forecasters as participants in future imaginaries.
// Devon Powers is Associate Professor in the Department of Advertising and Public Relations, Temple University. Her research explores historical and contemporary consumer culture and the dynamics of cultural intermediation, circulation, and promotion. She is the author of On Trend: The Business of Forecasting the Future (University of Illinois Press, 2019), Writing the Record: The Village Voice and the Birth of Rock Criticism (University of Massachusetts Press, 2013), and co-editor of Blowing Up the Brand: Critical Perspectives on Promotional Culture (Peter Lang, 2010). Her work has appeared in Journal of Consumer Culture, New Media & Society, Creative Industries Journal and Journal of Historical Research in Marketing, among other venues.
“Estratégias de comunicação dos bureaux de style e os novos formatos midiáticos”. Amanda Queiroz Campos (BR).
No sistema de criação, produção e consumo de moda, há empresas que lucram com a venda de relatórios que apresentam quais tendências irão vigorar nas próximas estações. As mais tradicionais delas foram nomeadas bureaux de style, na emergência da expertise nos anos 1960. Esta comunicação aborda os bureaux de style e as formas como comunicam as tendências moda no cenário contemporâneo e globalizado. Para tal, parte-se dos resultados de pesquisa documental realizada durante o doutoramento, entre 2013 e 2017, nos websites dessas renomadas empresas. A pesquisa foi atualizada neste ano de 2021, frente à popularização das redes sociais e de novos formatos midiáticos de comunicação (de moda), tais quais os fashion films e conteúdos em live streaming. Os dados foram analisados com base na Grounded Theory e em Triangulação Cultural. Conclui-se que os bureaux de style sobremaneira mantém o discurso de superioridade e legitimidade de suas expertises tradicionais. Igualmente, a tradição mantém-se na forma como comunicam tendências, uma vez que por mais que se mostrem atentos a novas e joviais modalidades comunicacionais, optam por conservar na forma e no conteúdo um discurso mais sóbrio, preciso e específico que expressa a cientificidade e a metodologia de pesquisa desses bureaux de style. Palavras-Chave: Bureaux de style, Tendências de moda, Comunicação de tendências, Comunicação digital.
// Amanda Queiroz Campos é professora e pesquisadora em Moda e Design, investigando sobretudo as tendências no sistema de moda. É doutora (PhD) em Design pela Bergische Universität Wuppertal (BUW) e pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). A tese “Of tradition and creation: the agency of fashion designers on trend report usage”, investigou e sistematizou o uso dos relatórios de tendência de bureaux de style por designers de moda. É mestre e bacharel em Design pela UFSC e bacharel em Moda pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Hoje atua como professora do curso de Moda da UDESC na área de Criação, Comunicação e Consumo de Moda. Na instituição coordena o evento OCTA Fashion – maior desfile de moda autoral do Estado de Santa Catarina – e a revista OCTA Mag. Atua ainda na coedição da e-Revista LOGO e como consultora em tendências e comportamento do consumidor.
“A tendência da pesquisa de tendências – complexidades que afetam e clamam por novas práticas.” Aline Monçores (BR)
O grande crescimento do mercado de pesquisa de tendências nos últimos 20 anos trouxe tanto uma expansão positiva abrindo novos campos de pesquisa e atuação na área, assim como uma visão crítica sobre essa profissão. Se antes o setor se debruçava sobre questões majoritariamente estéticas (qual a cor da estação?), hoje os pesquisadores de tendências dialogam com as ciências sociais. Além disso, através de autores periféricos, a pauta da decolonização questiona os estudos, os métodos e as bibliografias utilizadas pelos pesquisadores de tendência onde predominam autores e empresas europeias e norte americanas. Esse trabalho procura iniciar uma reflexão sobre a necessidade de mudanças profundas no pensar e no fazer pesquisa de tendências tendo em vista o protagonismo adquirido pela atividade numa sociedade pautada pelo consumo e que hoje vive grandes transformações. Um olhar sobre as possibilidades de se prever um futuro mais diverso, inclusivo e plural. Palavras-Chave: tendência, consumo, decolonização, método, ressignificação.
Aline Monçores. Doutora (2012) e Mestre (2006) em Design (PUC-Rio), especialista em Marketing de Moda (UAM-SP, 2005), Bacharel em Moda (UVA-RJ, 1999). É docente de graduação e pós-graduação no Brasil, atuou como coordenadora geral do curso de Graduação em Moda da UVA-RJ e dos cursos Design Trends Forecast (PUC-Rio) e Pesquisa de Tendência (IED-Rio). Pesquisadora sobre consumo e tendências, com diferentes projetos têxteis artesanais e estudos sobre processos criativos em Moda. Escreveu capitulo no livro “Consumo: práticas e Narrativas”, participa do comitê científico no Colóquio de Moda e Congresso de Iniciação Científica em Design e Moda, parecerista nas revistas dObra[s] e ModaPalavra, membro associado da ABEPEM, autora e organizadora do livro “Tendências – mitos, métodos e experiências sobre consumo e futuros”. Flávia Mendonça – Jornalista (UFRJ) e também graduada em Moda (UVA-RJ), trabalha na área de pesquisa de tendências, é especializada em assuntos relacionados a branded content, moda, design, comportamento de consumo, tendências e roteiro de viagens. Colaborou com empresas de pesquisa de tendências como o WGSN,Trend Büero e hoje atua na Stylus. Foi coordenadora do Curso de Pesquisa de Tendências no IED-Rio e autora do capítulo “Um Sul para a pesquisa de Tendências”, no livro “Tendências – mitos, métodos e experiências sobre consumo e futuros”. Palavras-Chave:
“Trends for journalism: a research model proposal”. Ana Marta Flores (PT)
The contemporary context of journalistic activity emphasizes the power and the central role of innovation. Innovating is not necessarily new, however, the flow of transformations and adaptations exerted by news companies demands special attention. In considering journalism as a public practice (Groth, 2011; Beltrão, 1960), we propose a research model based on Trend Studies (Gomes, 2016; Rech, 2016; Dragt, 2017) to identify movements in journalism that can support actions emphasizing innovation and audience behavior. Trends for Journalism (T4J) is a research model divided into three main steps: 1) Segmentation, 2) Validation, and 3) Appropriation. Each phase is subdivided into various techniques and tools such as desk research, coolhunting, observation, netnography and more. The main goal is to align modes of production, distribution, and business models to the trends that impact the journalistic sector. Keywords: Trend Studies, Trend Research, Innovation, Journalism.
// Ana Marta M. Flores holds a doctorate and a master’s degree in journalism from the Federal University of Santa Catarina (Brazil) with a partial completion at the University of Lisbon (Portugal), and is graduated in Social Communication & Journalism. Currently, investigates how trends studies and digital methods can contribute to a better understanding of innovation in journalism. Flores is also a research member of the Center for Studies and Production in Hypermedia Applied to Journalism (Nephi-Jor/UFSC/Brazil), the Trends and Culture Management Lab (Universidade de Lisboa), and at Social Media Research Techniques (SMART/iNOVA Media Lab/Portugal). Since 2014 she has been teaching in postgraduate courses with a focus on digital media, journalism, and trend studies.
“Poéticas do Porvir: Uma abordagem do(s) futuro(s) nos Estudos de Tendências”. Clarissa Martins Lopes (BR)
A expressiva associação dos Estudos de Tendências com a questão do futuro sublinha a necessidade de uma abordagem do tema no contexto dos Estudos de Cultura. A identificação de novos elementos que apontam mudanças no sistema sociocultural e sua consequente articulação com práticas estratégicas e com um complexo sistema de produção e intermediação cultural, outorga aos Estudos de Tendências a responsabilidade sobre a elaboração de narrativas e discursos a respeito das transformações entre o presente e o porvir. Neste processo, o ser humano narra para compreender e para explicar as transformações socioculturais. A partir de uma abordagem da hermenêutica antropológica, a temporalidade – recurso essencial na narrativa de tendências – oscila entre historiografia e ficção. Deste modo, na articulação entre tempo e narrativa, o paradigma mimético abre espaço para o potencial criador que atua nos processos de transformação cultural.
// Clarissa Martins Alves Lopes é Doutora em Design pela Universidade Anhembi-Morumbi (UAM) com período de estágio doutoral no programa em Cultura e Comunicação da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa. É consultora nas áreas de tendências e inovação, professora de graduação e pós-graduação e pesquisadora do Trends and Culture Management Lab (ULisboa) e do FGVin – Centro de Inovação da FGV/EAESP.
“How to apply Trends in Strategic Communication”. Illa Branco (PT)
Have you thought about applying trends’ methodologies in strategic communication? Illa Branco did it with one of her clients using Vejlgaard’s Diamond as a framework to better understand the targets of a food brand. The analytical exercise helps to define the right approach to different customer profiles, while indicates the effect of each choice in the business behind the brand. More than an insightful case, this experiment proved its potential to help different contexts with different research objectives – and these new possibilities are what you will see in this talk! Illa will present the methodology itself, how to apply it, how to interpret the results, and possible outcomes. Keywords: Communication, Strategy, Trends Analysis, Vejlgaard, Targets.
// Illa Branco has been creative for 30 years, but 12 of those through Communications and Marketing. She is a brand manager who works with strategic communication and trends research, among her clients are Coca-Cola, Red Bull, Rock in Rio, Globo, Alphaville and Odebrecht. Master in Culture and Communication and researcher at Trends & Culture Management Lab, both from Universidade de Lisboa. Having lived and worked in three different countries — Brazil, Ireland, and Portugal — has taught her to be flexible, open-minded and curious. By loving people and cultures, she became a trends researcher who hunts for changes in identity, arts, human behavior, and activism. Her challenge is to apply those insights to brands and business management — never losing a human touch!
“As tendências e a pós-modernidade“. Janiene Santos (BR/USA)
Entender as características da pós-modernidade é tão importante quanto compreender as definições relacionadas às tendências de comportamento e consumo. Polissêmica, a palavra tendência precisa ser bem interpretada até mesmo para uma melhor aplicação estratégica no cenário de consumo contemporâneo. No entanto, nossa proposta é apenas discutir os principais traços do nosso tempo que impactam diversas tendências socioculturais, utilizando conceitos de grandes pensadores das Ciências Sociais. Além disso, essas particularidades, como por exemplo a efemeridade e a não-espacialidade, influenciam o comportamento de consumo, justificando a importância da pesquisa de tendências no suporte de decisões estratégicas de empresas de diversos segmentos do consumo. Paravras-chave: pós-modernidade; tendências socioculturais; consumo.
// Janiene Santos. Doutora e mestre em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo; publicitária e especialista em gestão do Design, com experiência em marketing e desenvolvimento de produtos, pesquisa tendências de comportamento e consumo desde 2008. Trabalhou por nove anos no Istituto Europeu di Design (IED – São Paulo), onde foi professora e coodernadora do curso de Design de Joias e Acessórios. Paralelamente à carreira acadêmica, sempre realizou consultorias para empresas, construindo pontes entre a teoria e o mercado. Participou da elaboração diversas edições do Observatório de Tendências da Ipsos Brasil. Atualmente reside nos Estados Unidos, e é professora na Saint Louis University, onde ensina Comunicação e Cultura, e também na Maryville University, onde, entre outras matérias, leciona Consumer Behavior e Global Communication. É também professora da disciplina Pesquisa e Análise Preditiva de Tendências no Master em Pesquisa de Mercado e Consumer Insights da ESPM (EAD). É também autora do livro “Sobre Tendências e o Espírito do Tempo” (2013), lançado pela editora Estação das Letras e Cores, com sua segunda edição publicada em 2017.
“Measuring Gentrification trends pre and during COVID19”. Jorge Rodriguez Nieto (ES/PT)
For the last 4 years I have been observing and studying the urban transformation processes of Barcelona and Lisbon and the impact of Gentrification as a growing macrotrend around the globe. Some of my observations reveal strong and weak signals, global patterns and specific local practices that make this trend mutate form one location to another. Through Urban immersions, desktop research and field work, teams of researchers in both cities we have contributed to put together a system to examine the evolution of this trend, its impact in local and global culture and the risks and opportunities it brings for urban practitioners and municipalities. The disruption that COVID19 poses to this trend, contributes to generate strategies and a new vision for government and private sectors, that may benefit local residents and also foster economic recovery.
// Jorge Rodriguez Nieto is a Student of Doctorate Degree (PhD) in Estudos de Cultura. Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, Senior Consultant at DesignThinkers Group Spain, current collaborator of the Connective Cities Program from the German Government. His area of research focuses on Trend Studies applied to organizational and institutional culture.
“A Comunicação do Imaterial da Marca: um estudo de caso na moda”. Luciane Robic (BR)
O estímulo para o consumo de produtos dá-se principalmente pelas experiências que eles promovem. Fluir é mais importante do que possuir, e dessa forma, para se tornar uma marca reconhecida em um mercado competitivo como o da moda, o processo de diferenciação passa pela sua composição imaterial. O acesso à imaterialidade da marca conduz seu público a um compartilhamento de valores e a uma conexão emocional, promovendo uma relação de consumo mais confiável. A gestão de marcas proporciona uma construção mais consistente da estrutura dos seus elementos imateriais, da sua arquitetura simbólica e, consequentemente das suas relações comunicacionais. O objetivo dessa comunicação é apresentar os elementos que compõem a comunicação do imaterial da marca, baseando-se nas teorias da mídia e da semiótica da cultura, em interação com as teorias das marcas. E como ela pode ser praticada em marcas de moda por meio da apresentação de um estudo de caso. Palavras-Chave: gestão de marca, imaterialidade, imaginário, semiótica da cultura, moda.
// Luciane Robic. Sócia fundadora do IBModa – Instituto Brasileiro de Moda, que atua há 20 anos com projetos de educação, consultoria e mentoria, a partir de metodologias inovadoras para transformar a moda em um sistema sustentável. Coordenou projetos nos principais polos produtivos de moda do Brasil, atendendo a mais de 250 empresas. Uma das criadoras do FashionHUB, rede empoderada pelo IBModa e coordenadora do CINM – Congresso Internacional de Negócios da Moda. Graduada em Comunicação pela ESPM (Escola Superior de Propaganda e Marketing), tem especialização em Visual Merchandising pelo FIT/New York University, é mestre em Administração de Empresas e doutora em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP. Especialista em Gestão de Marcas, Semiótica e Gestão de Negócios. Divide sua morada entre São Paulo/Brasil e Porto/Portugal.
“Trend Studies go Cultural: a local archaeology chart of scientific results to empower future trend research within Culture Studies”. Nelson P. Gomes (PT)
The evolution of Trend Studies clearly points to a scientific and technical-scientific concern. The scientific consolidation of the approach has been a fundamental strategic point that asks for further discussion and attention. The methodological and procedural review associated with the analysis of trends has produced an important epistemological body of works, with an increasing number of associated scientists and academics. From semiotics to content analysis and coolhunting, among others, we increasingly articulate processes and methods to support research. My objective here is to understand the main international references that inform a conceptual-methodological framework and how a cultural turn produced a whole set of theses and papers at the School of Arts and Humanities – University of Lisbon (FLUL), considering the main trend related programs that FLUL has been offering for almost ten years. This is a mapping of research interests that illustrates future possibilities for new works and research. Keywords: Trend Studies; Culture Studies; Research.
// Nelson Pinheiro Gomes, PhD in the field of Culture Studies, is an Assistant Professor in the Culture and Communication Program at the School of Arts and Humanities – University of Lisbon. He is the Director of the Culture and Communication Studies BA and the Co-Director of the PhD in Culture Studies. In addition to teaching activities, he has developed research in the field of Cultural Management and Strategy, specifically at the level of Trend Studies and Cultural Branding, coordinating the Trends and Culture Management Lab. He is an integrated researcher at CEAUL.
“Evolución de los mensajes publicitarios durante la pandemia de COVID19. Tendencias”. Pedro Hellin (ES)
Tendencias en la publicidad televisiva durante la pandemia en España y Portugal. Presentación del estudio inicial sobre las tendencias más habituales enlos dos países durante los meses inicialoes, de confinamiento e incertidumbre. En este momento seguimos trabajando con un segundo estudio, un año después, para conocer la evolución.
// Pedro Hellin. Profesor Titular de Comunicación Audiovisual y Publicidad en la Universidad e Murcia, donde es decano de la facultad de comunicación y documentación. Director de Trendenlab, grupo de investigación en comunicación corporativa y consumo.
“Being offline is the new taking a vacation”. Raquel Sodré (PT)
Living in the information era means we have access to virtually anything that exists in the world with just a few clicks. Cue the covid19 pandemics and lockdowns all over the world, which basically transferred all our lives to the digital world. As a side effect, more people are discovering the tolls of overwhelming online connectives and, as a result, they are finding out that being offline is incredibly relaxing and peaceful. Being offline is the new taking a vacation. But what does it mean for brands? How will this affect strategic communication and how should brands navigate this trend? This is what Raquel Sodré is going to talk about in this session, held over a digital video call platform (since we all mean business here). Keywords: Trend Analysis, Strategic communications, Information era, Digital detox.
// Raquel Sodré is a journalist and strategic communication specialist. In 2017, she made a shift from life in the newsroom to getting back to the classroom, this time, to study trends and culture management. Currently, she is an MA student in Culture and Communication and a researcher at Trends & Culture Management Lab, both at Universidade de Lisboa, Portugal. With solid experience working with brands from different segments, she now focuses on building and developing brand narratives.
“Drivers de Mudanças no Ecossistema do Trabalho: uma contribuição da Ergonomia Prospectiva”. Sandra R. Rech (BR)
Algumas tendências econômicas e de práticas sociais no ecossistema do trabalho já estavam sendo consideradas no contexto dos negócios desde os últimos anos, porém foram aceleradas pela pandemia global, desafiando operações comerciais e sistemas de saúde e constituindo as bases para uma disruptura acentuada no ecossistema das empresas. O fato é que desconhecemos os impactos da pandemia a longo prazo e o potencial do aumento de novas pandemias no futuro, porém, algumas certezas já são evidentes, especialmente, as fundamentadas pela Ergonomia Prospectiva, uma ferramenta de prospecção de cenários à disposição dos gestores, que permite a captação e percepção do comportamento de variáveis do ambiente organizacional de forma ordenada, as quais são pertinentes para definições estratégicas institucionais. Isto posto, o objetivo desta comunicação é discutir os drivers de mudanças no ecossistema do trabalho, numa visão sistêmica entre indivíduo, organização, ambiente de trabalho, produtos, tarefas e ferramentas em um cenário post-COVID-19 e de profundas modificações tecnológicas. Palavras-Chave: Drivers, Ecossistema do Trabalho, Ergonomia Prospectiva, Cenários.
// Sandra Rech tem um Pós-Doutorado em Design pelo CIAUD – Faculdade de Arquitetura – Universidade de Lisboa, Doutorado e Mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina. Docente Associado da Universidade do Estado de Santa Catarina e professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Moda (PPGMODA/UDESC) – Brasil. Atuou como Professora Visitante no Politecnico di Milano (POLIMI) – Itália. É investigadora colaboradora no CIAUD – Universidade de Lisboa e pesquisadora integrada na plataforma TrendsObserver – Portugal. Líder do Grupo de Pesquisa Design de Moda e Tecnologia (UDESC/CNPq); Editora-chefe do ModaPalavra e-periódico e Coordenadora do Futuro do Presente Lab (UDESC). Concentra suas pesquisas nos seguintes temas: design, design de moda, estudos de tendências, cenários, ergonomia prospectiva, grounded theory, cultura do consumo, pesquisa qualitativa, metodologias.
“Tendências da Indústria Criativa da Moda na pandemia: Narrativas ancoradas, redesenho dos estilos de vida e sistemas sustentáveis”. Sarita Oliveira (BR/PT)
Estamos a viver três grandes crises trazidas pela pandemia de COVID-19: sanitária, económica e psicológica. Para as superar, vamos assistir e participar de diversas inovações tecnológicas e sociais, vindas de diferentes setores, dentre eles a Indústria Criativa da Moda. No âmbito da investigação de Tendências Socioculturais, importa analisar quais são as tendências associadas ao consumo de moda durante a pandemia. A proposta de comunicação no colóquio tem por objetivo trazer uma reflexão e responder às seguintes perguntas, relacionando-as com três tendências já mapeadas no Relatório de Tendências Socioculturais: Um mapa de Macro e Micro Tendências 2020 do Trends and Culture Management Lab: Qual a mensagem que as grandes marcas querem transmitir (Narrativas Ancoradas – Anchored Narratives)? ; Quais as mudanças de comportamento de compra dos consumidores (Redesenho dos Estilos de Vida – Lifestyle Redesign)? ; As pessoas consumirão mais quando a pandemia estiver finalmente ficado para trás, dando vasão a uma demanda reprimida ou passarão a voltar-se mais para o que realmente necessitam, de maneira mais consciente (Sistemas Sustentáveis – Sustainable systems)?. Palavras-Chave: Moda; Narrativas Ancoradas; Redesenho dos Estilos de Vida; Sistemas Sustentáveis; Tendências.
// Sarita Oliveira é Licenciada em Gestão (linha temática em Marketing) pela Universidade Feevale (2012). Pós-graduada em Estratégia e Relações Internacionais Contemporâneas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS (2016). Mestre em Indústria Criativa (Universidade Feevale, 2018). Doutoranda em Estudos de Cultura e Comunicação na Universidade de Lisboa (Portugal), com início em Setembro/2019. Pesquisadora no Laboratório de Gestão de Tendências e da Cultura – Trends and Culture Management Lab da Universidade de Lisboa. Atua profissionalmente há 13 anos como Analista de Comércio Internacional.
“Methodologies to translate the invisible layers of culture and to map trends”. Suzana Cohen (PT)
This communication presents the basic structure of the Trend Flux, from the zeitgeist concept to its imprint on objects. From the invisible to the visible layers of culture, we go on a journey through the process of translation and possible methodologies that help in the task of identifying trends through the cultural analysis of objects, such as the Circuit of Culture (du Gay et al, 2013). We introduce the basics of the articulation between Culture Studies and Trend Studies, in a practical manner, with examples related to technology. Du Gay et al (1997/2013); Hall (1997); Gomes, Cohen and Flores (2018); Gomes, Cohen, Cantú and Lopes (2021); Schein (2004); Selfridge and Sokolik (1975); Williams (1961), are some of our references. Keywords: Culture, Trend Studies, Technology, The Circuit of Culture.
// Suzana Cohen. Ph.D. in the field of Culture Studies and Communications (Technology Trends), Master in Linguistics (Online Discourse), BA in Communications (Advertising). She is a Trend Analyst and Consultant, with extensive experience in digital and corporate communications. She has also over 10 years of experience as a university professor, teaching subjects related to Trend Studies, Creative Industries, Media Studies, and Interactive Advertising. Among her research activities, she is a member of the Trends and Culture Management Lab (FLUL/ULisboa), researcher at CEAUL/ULICES (ULisboa) and managing editor at Trends Observer.
“Future Cultures: method exploration”. Tessa Petrussa (NL)
Trend research includes researching value shifts within groups of people in society. However, the integration of anthropological insights in the field of trend research and futures research has not been much evaluated. At the University of Applies Sciences Fontys, Tessa Petrusa will start researching the design of a method that helps to include anthropological approaches in the field of futures research. As part of the lectorate ‘Designing the Future’, this approach will be presented as optional way to execute applied futures research. Tessa Petrusa has already done several tests and exercises with groups of students. She will explain in a small lecture what she aims to research and what the current insights are from working with students from art schools and universities of applied sciences.
// Tessa Petrusa MSc. MA. graduated in 2018 at the Royal Art Academy in The Hague as a Master of Arts in Industrial Design. She received her first master’s degree in Cultural Anthropology (2006, University of Amsterdam), specializing in the ethics and esthetics of cosmetic surgery in Los Angeles. She also studied Trend Research at the Trendacademy in Amsterdam. Tessa teaches at various art schools and at the University of Applied Sciences of Fontys, next to having her own design studio.
“Sketches about the future: Fashion and Surrealism”. Theresa Lobo (PT)
The research aims to present the relationship between art and fashion in the 20th and 21st centuries western culture focusing particularly on Surrealism and how fashion and art inspired each other throughout the years. This art movement, which is investigated and the inspiration in contemporary designers, such as Viktor and Rolf, Alexander McQueen, and Jean Paul Gaultier. Notions of fashion and art have been investigated by various numbers of academics and philosophers and the relationship of the designers has also been an interesting, yet a demanding topic for a research. Cases such as Dali and Elsa Schiaparelli and painters like René Magritte and C. ESCHER lead to many more examples. This work intended to exhibit the audacious aspects of how fashion and art interacted in terms of design, culture, and performance; by some means searching for ways to evaluate artwork in aesthetical term and try to measure fashion pieces in the same way. Keywords: Art and aesthetics; fashion designer; surrealism.
// Theresa Lobo, American Doctor (Ph.D.), an Associate professor with habilitation of Branding and Fashion Design Master, Member of ID:Co.Lab/UNIDCOM/ IADE-Universidade Europeia; Honorary Professor of International Institute MSKPU, Warsaw, Poland.; Postdoctoral at School of Design of Carnegie Mellon University, Pittsburgh, USA with a fellowship from FCT, (2007/2008); Supervision of 30 Master and 20 Doctoral Thesis; Visiting Professor at SAIC- School of ART INSTITUTE of CHICAGO-USA; More than 30 International Conference Papers: Lisbon, Portugal; Bangalore, India; Osaka Japan; Istanbul, Turkey; Athens Greece; Virginia, Denver, Spokane, Los Angeles, Chicago, USA; Hong Kong and Shanghai, China; From 1986 to present: Published already more than three hundred articles for magazines and more than 40 papers for scientific journals; Awards: AWARD IADE INVESTIGATION AND TEACHING 2014; Design for the image of ANA Airports E.P.; Design Award BRISA; Awards: Design for the image of Lisbon Metro; Award IADE 90, Instituto das Artes Visuais, Design e Marketing.
“Cultural Dynamics: analysing trends and mediating signals in the cultural landscape.” William Afonso Cantú (PT)
The study of culture is complex and it is increasingly important to examine the development of trends. We are facing scenarios of change in different spheres: from cultural objects that express mindsets to black swans. In this sense, we need to consider the importance of understanding social dynamics in a prism of slow versus fast culture, as proposed by Grant McCracken (2008). This will provide insights into the cultural layers that embrace different trend manifestations: the cool signals. On one hand, comprehending the location of meanings in trend objects enables us to recognise the role of the different signifiers — which indicate analytical directions to find trends. In another, it stimulates the breadth of discussion about the definition of ‘cool’. Keywords: Trend Studies; cultural speed; cultural signals; cool.
// William Afonso Cantú is a PhD candidate in Culture Studies (Program in Culture and Communication) in the School of Arts and Humanities – University of Lisbon. He is a Teaching Assistant at IPAM and IADE – European University of Lisbon and develops his research at ULICES and UNIDCOM. His research interests surround the articulations between Trend Studies, Cultural Analysis, Cultural Production and Cultural Mediation.
Roundtable “Análise e Gestão de Tendências”. (May 25th)
Esta mesa redonda explora os processos tradicionais de identificação e observação de tendências sociais. Pretende-se problematizar o desenvolvimento de modelos científicos e de abordagens técnicas que podem ser aplicadas tanto ao nível da investigação como da consultoria.
// Sandra Rech (BR), Nelson Pinheiro (PT), Ana Marta Flores (PT), Suzana Cohen (PT).
Roundtable “Trends: academia and professional practices”. (May 25th)
Trend analysis as we know it clearly started in the business environment. Their path to academia reflects this, raising a set of different challenges. We will debate the possibilities of this growing connection between business and academia in Trend Studies.
// Monica Veeger (NL), Cecile Cremer (NL), Nelson Pinheiro (PT), William Cantú (PT).
Roundtable “Cultura: Conceitos, Políticas e Gestão.” (May 27th)
Nesta mesa redonda a cultura sobe ao palco para uma discussão sobre os atuais desafios sobre a sua gestão e a definição de políticas numa perspetiva local/regional, nacional/global.
// Teresa Malafaia (PT), Adelaide Meira Serras (PT), Gustavo Vidigal (PT/BR), Nelson Pinheiro (PT).
Roundtable “Culture, Futures and Trends”. (May 27th)
There is a long relationship between the concepts of Trends and Futures, to the point where they overlap in several instances. We deconstruct these concepts in light of cultural analysis.
// Saar van der Spek (NL), Bas van Raay (NL), Suzana Cohen (PT), Clarissa Lopes (BR), William Cantú (PT).
// Jorge Rodriguez Nieto is a Student of Doctorate Degree (PhD) in Estudos de Cultura. Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, Senior Consultant at DesignThinkers Group Spain, current collaborator of the Connective Cities Program from the German Government. His area of research focuses on Trend Studies applied to organizational and institutional culture.
“A Comunicação do Imaterial da Marca: um estudo de caso na moda”. Luciane Robic (BR)
O estímulo para o consumo de produtos dá-se principalmente pelas experiências que eles promovem. Fluir é mais importante do que possuir, e dessa forma, para se tornar uma marca reconhecida em um mercado competitivo como o da moda, o processo de diferenciação passa pela sua composição imaterial. O acesso à imaterialidade da marca conduz seu público a um compartilhamento de valores e a uma conexão emocional, promovendo uma relação de consumo mais confiável. A gestão de marcas proporciona uma construção mais consistente da estrutura dos seus elementos imateriais, da sua arquitetura simbólica e, consequentemente das suas relações comunicacionais. O objetivo dessa comunicação é apresentar os elementos que compõem a comunicação do imaterial da marca, baseando-se nas teorias da mídia e da semiótica da cultura, em interação com as teorias das marcas. E como ela pode ser praticada em marcas de moda por meio da apresentação de um estudo de caso. Palavras-Chave: gestão de marca, imaterialidade, imaginário, semiótica da cultura, moda.
// Luciane Robic. Sócia fundadora do IBModa – Instituto Brasileiro de Moda, que atua há 20 anos com projetos de educação, consultoria e mentoria, a partir de metodologias inovadoras para transformar a moda em um sistema sustentável. Coordenou projetos nos principais polos produtivos de moda do Brasil, atendendo a mais de 250 empresas. Uma das criadoras do FashionHUB, rede empoderada pelo IBModa e coordenadora do CINM – Congresso Internacional de Negócios da Moda. Graduada em Comunicação pela ESPM (Escola Superior de Propaganda e Marketing), tem especialização em Visual Merchandising pelo FIT/New York University, é mestre em Administração de Empresas e doutora em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP. Especialista em Gestão de Marcas, Semiótica e Gestão de Negócios. Divide sua morada entre São Paulo/Brasil e Porto/Portugal.
“Trend Studies go Cultural: a local archaeology chart of scientific results to empower future trend research within Culture Studies”. Nelson P. Gomes (PT)
The evolution of Trend Studies clearly points to a scientific and technical-scientific concern. The scientific consolidation of the approach has been a fundamental strategic point that asks for further discussion and attention. The methodological and procedural review associated with the analysis of trends has produced an important epistemological body of works, with an increasing number of associated scientists and academics. From semiotics to content analysis and coolhunting, among others, we increasingly articulate processes and methods to support research. My objective here is to understand the main international references that inform a conceptual-methodological framework and how a cultural turn produced a whole set of theses and papers at the School of Arts and Humanities – University of Lisbon (FLUL), considering the main trend related programs that FLUL has been offering for almost ten years. This is a mapping of research interests that illustrates future possibilities for new works and research. Keywords: Trend Studies; Culture Studies; Research.
// Nelson Pinheiro Gomes, PhD in the field of Culture Studies, is an Assistant Professor in the Culture and Communication Program at the School of Arts and Humanities – University of Lisbon. He is the Director of the Culture and Communication Studies BA and the Co-Director of the PhD in Culture Studies. In addition to teaching activities, he has developed research in the field of Cultural Management and Strategy, specifically at the level of Trend Studies and Cultural Branding, coordinating the Trends and Culture Management Lab. He is an integrated researcher at CEAUL.
“Evolución de los mensajes publicitarios durante la pandemia de COVID19. Tendencias”. Pedro Hellin (ES)
Tendencias en la publicidad televisiva durante la pandemia en España y Portugal. Presentación del estudio inicial sobre las tendencias más habituales enlos dos países durante los meses inicialoes, de confinamiento e incertidumbre. En este momento seguimos trabajando con un segundo estudio, un año después, para conocer la evolución.
// Pedro Hellin. Profesor Titular de Comunicación Audiovisual y Publicidad en la Universidad e Murcia, donde es decano de la facultad de comunicación y documentación. Director de Trendenlab, grupo de investigación en comunicación corporativa y consumo.
“Being offline is the new taking a vacation”. Raquel Sodré (PT)
Living in the information era means we have access to virtually anything that exists in the world with just a few clicks. Cue the covid19 pandemics and lockdowns all over the world, which basically transferred all our lives to the digital world. As a side effect, more people are discovering the tolls of overwhelming online connectives and, as a result, they are finding out that being offline is incredibly relaxing and peaceful. Being offline is the new taking a vacation. But what does it mean for brands? How will this affect strategic communication and how should brands navigate this trend? This is what Raquel Sodré is going to talk about in this session, held over a digital video call platform (since we all mean business here). Keywords: Trend Analysis, Strategic communications, Information era, Digital detox.
// Raquel Sodré is a journalist and strategic communication specialist. In 2017, she made a shift from life in the newsroom to getting back to the classroom, this time, to study trends and culture management. Currently, she is an MA student in Culture and Communication and a researcher at Trends & Culture Management Lab, both at Universidade de Lisboa, Portugal. With solid experience working with brands from different segments, she now focuses on building and developing brand narratives.
“Drivers de Mudanças no Ecossistema do Trabalho: uma contribuição da Ergonomia Prospectiva”. Sandra R. Rech (BR)
Algumas tendências econômicas e de práticas sociais no ecossistema do trabalho já estavam sendo consideradas no contexto dos negócios desde os últimos anos, porém foram aceleradas pela pandemia global, desafiando operações comerciais e sistemas de saúde e constituindo as bases para uma disruptura acentuada no ecossistema das empresas. O fato é que desconhecemos os impactos da pandemia a longo prazo e o potencial do aumento de novas pandemias no futuro, porém, algumas certezas já são evidentes, especialmente, as fundamentadas pela Ergonomia Prospectiva, uma ferramenta de prospecção de cenários à disposição dos gestores, que permite a captação e percepção do comportamento de variáveis do ambiente organizacional de forma ordenada, as quais são pertinentes para definições estratégicas institucionais. Isto posto, o objetivo desta comunicação é discutir os drivers de mudanças no ecossistema do trabalho, numa visão sistêmica entre indivíduo, organização, ambiente de trabalho, produtos, tarefas e ferramentas em um cenário post-COVID-19 e de profundas modificações tecnológicas. Palavras-Chave: Drivers, Ecossistema do Trabalho, Ergonomia Prospectiva, Cenários.
// Sandra Rech tem um Pós-Doutorado em Design pelo CIAUD – Faculdade de Arquitetura – Universidade de Lisboa, Doutorado e Mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina. Docente Associado da Universidade do Estado de Santa Catarina e professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Moda (PPGMODA/UDESC) – Brasil. Atuou como Professora Visitante no Politecnico di Milano (POLIMI) – Itália. É investigadora colaboradora no CIAUD – Universidade de Lisboa e pesquisadora integrada na plataforma TrendsObserver – Portugal. Líder do Grupo de Pesquisa Design de Moda e Tecnologia (UDESC/CNPq); Editora-chefe do ModaPalavra e-periódico e Coordenadora do Futuro do Presente Lab (UDESC). Concentra suas pesquisas nos seguintes temas: design, design de moda, estudos de tendências, cenários, ergonomia prospectiva, grounded theory, cultura do consumo, pesquisa qualitativa, metodologias.
“Tendências da Indústria Criativa da Moda na pandemia: Narrativas ancoradas, redesenho dos estilos de vida e sistemas sustentáveis”. Sarita Oliveira (BR/PT)
Estamos a viver três grandes crises trazidas pela pandemia de COVID-19: sanitária, económica e psicológica. Para as superar, vamos assistir e participar de diversas inovações tecnológicas e sociais, vindas de diferentes setores, dentre eles a Indústria Criativa da Moda. No âmbito da investigação de Tendências Socioculturais, importa analisar quais são as tendências associadas ao consumo de moda durante a pandemia. A proposta de comunicação no colóquio tem por objetivo trazer uma reflexão e responder às seguintes perguntas, relacionando-as com três tendências já mapeadas no Relatório de Tendências Socioculturais: Um mapa de Macro e Micro Tendências 2020 do Trends and Culture Management Lab: Qual a mensagem que as grandes marcas querem transmitir (Narrativas Ancoradas – Anchored Narratives)? ; Quais as mudanças de comportamento de compra dos consumidores (Redesenho dos Estilos de Vida – Lifestyle Redesign)? ; As pessoas consumirão mais quando a pandemia estiver finalmente ficado para trás, dando vasão a uma demanda reprimida ou passarão a voltar-se mais para o que realmente necessitam, de maneira mais consciente (Sistemas Sustentáveis – Sustainable systems)?. Palavras-Chave: Moda; Narrativas Ancoradas; Redesenho dos Estilos de Vida; Sistemas Sustentáveis; Tendências.
// Sarita Oliveira é Licenciada em Gestão (linha temática em Marketing) pela Universidade Feevale (2012). Pós-graduada em Estratégia e Relações Internacionais Contemporâneas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS (2016). Mestre em Indústria Criativa (Universidade Feevale, 2018). Doutoranda em Estudos de Cultura e Comunicação na Universidade de Lisboa (Portugal), com início em Setembro/2019. Pesquisadora no Laboratório de Gestão de Tendências e da Cultura – Trends and Culture Management Lab da Universidade de Lisboa. Atua profissionalmente há 13 anos como Analista de Comércio Internacional.
“Methodologies to translate the invisible layers of culture and to map trends”. Suzana Cohen (PT)
This communication presents the basic structure of the Trend Flux, from the zeitgeist concept to its imprint on objects. From the invisible to the visible layers of culture, we go on a journey through the process of translation and possible methodologies that help in the task of identifying trends through the cultural analysis of objects, such as the Circuit of Culture (du Gay et al, 2013). We introduce the basics of the articulation between Culture Studies and Trend Studies, in a practical manner, with examples related to technology. Du Gay et al (1997/2013); Hall (1997); Gomes, Cohen and Flores (2018); Gomes, Cohen, Cantú and Lopes (2021); Schein (2004); Selfridge and Sokolik (1975); Williams (1961), are some of our references. Keywords: Culture, Trend Studies, Technology, The Circuit of Culture.
// Suzana Cohen. Ph.D. in the field of Culture Studies and Communications (Technology Trends), Master in Linguistics (Online Discourse), BA in Communications (Advertising). She is a Trend Analyst and Consultant, with extensive experience in digital and corporate communications. She has also over 10 years of experience as a university professor, teaching subjects related to Trend Studies, Creative Industries, Media Studies, and Interactive Advertising. Among her research activities, she is a member of the Trends and Culture Management Lab (FLUL/ULisboa), researcher at CEAUL/ULICES (ULisboa) and managing editor at Trends Observer.
“Future Cultures: method exploration”. Tessa Petrussa (NL)
Trend research includes researching value shifts within groups of people in society. However, the integration of anthropological insights in the field of trend research and futures research has not been much evaluated. At the University of Applies Sciences Fontys, Tessa Petrusa will start researching the design of a method that helps to include anthropological approaches in the field of futures research. As part of the lectorate ‘Designing the Future’, this approach will be presented as optional way to execute applied futures research. Tessa Petrusa has already done several tests and exercises with groups of students. She will explain in a small lecture what she aims to research and what the current insights are from working with students from art schools and universities of applied sciences.
// Tessa Petrusa MSc. MA. graduated in 2018 at the Royal Art Academy in The Hague as a Master of Arts in Industrial Design. She received her first master’s degree in Cultural Anthropology (2006, University of Amsterdam), specializing in the ethics and esthetics of cosmetic surgery in Los Angeles. She also studied Trend Research at the Trendacademy in Amsterdam. Tessa teaches at various art schools and at the University of Applied Sciences of Fontys, next to having her own design studio.
“Sketches about the future: Fashion and Surrealism”. Theresa Lobo (PT)
The research aims to present the relationship between art and fashion in the 20th and 21st centuries western culture focusing particularly on Surrealism and how fashion and art inspired each other throughout the years. This art movement, which is investigated and the inspiration in contemporary designers, such as Viktor and Rolf, Alexander McQueen, and Jean Paul Gaultier. Notions of fashion and art have been investigated by various numbers of academics and philosophers and the relationship of the designers has also been an interesting, yet a demanding topic for a research. Cases such as Dali and Elsa Schiaparelli and painters like René Magritte and C. ESCHER lead to many more examples. This work intended to exhibit the audacious aspects of how fashion and art interacted in terms of design, culture, and performance; by some means searching for ways to evaluate artwork in aesthetical term and try to measure fashion pieces in the same way. Keywords: Art and aesthetics; fashion designer; surrealism.
// Theresa Lobo, American Doctor (Ph.D.), an Associate professor with habilitation of Branding and Fashion Design Master, Member of ID:Co.Lab/UNIDCOM/ IADE-Universidade Europeia; Honorary Professor of International Institute MSKPU, Warsaw, Poland.; Postdoctoral at School of Design of Carnegie Mellon University, Pittsburgh, USA with a fellowship from FCT, (2007/2008); Supervision of 30 Master and 20 Doctoral Thesis; Visiting Professor at SAIC- School of ART INSTITUTE of CHICAGO-USA; More than 30 International Conference Papers: Lisbon, Portugal; Bangalore, India; Osaka Japan; Istanbul, Turkey; Athens Greece; Virginia, Denver, Spokane, Los Angeles, Chicago, USA; Hong Kong and Shanghai, China; From 1986 to present: Published already more than three hundred articles for magazines and more than 40 papers for scientific journals; Awards: AWARD IADE INVESTIGATION AND TEACHING 2014; Design for the image of ANA Airports E.P.; Design Award BRISA; Awards: Design for the image of Lisbon Metro; Award IADE 90, Instituto das Artes Visuais, Design e Marketing.
“Cultural Dynamics: analysing trends and mediating signals in the cultural landscape.” William Afonso Cantú (PT)
The study of culture is complex and it is increasingly important to examine the development of trends. We are facing scenarios of change in different spheres: from cultural objects that express mindsets to black swans. In this sense, we need to consider the importance of understanding social dynamics in a prism of slow versus fast culture, as proposed by Grant McCracken (2008). This will provide insights into the cultural layers that embrace different trend manifestations: the cool signals. On one hand, comprehending the location of meanings in trend objects enables us to recognise the role of the different signifiers — which indicate analytical directions to find trends. In another, it stimulates the breadth of discussion about the definition of ‘cool’. Keywords: Trend Studies; cultural speed; cultural signals; cool.
// William Afonso Cantú is a PhD candidate in Culture Studies (Program in Culture and Communication) in the School of Arts and Humanities – University of Lisbon. He is a Teaching Assistant at IPAM and IADE – European University of Lisbon and develops his research at ULICES and UNIDCOM. His research interests surround the articulations between Trend Studies, Cultural Analysis, Cultural Production and Cultural Mediation.
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